Ti elbiler henter og bringer patienter i Region Hovedstaden

Region Hovedstaden har ti elbiler, som bliver brugt til sygetransport. De ti elbiler svarer til cirka fem procent af regionens ture med siddende transport, og Region Hovedstaden er klar til at tage flere skridt for at fremme den grønne omstilling i sundhedsvæsnet. Pressefoto

Regionen har ti elbiler, som anvendes til sygetransport. Både patienter og chauffører er glade for de støjsvage og miljøvenlige biler.

TRANSPORT – Over 2.000 gange om måneden kører røde og hvide elbiler til og fra hospitaler i Region Hovedstaden. Det viser nye tal fra regionens Akutberedskabet, der hver dag sender elbiler ud for at hente patienter.

En af dem, der bliver kørt, er John Fløng, som glæder sig over, dieselbiler er blevet skiftet ud med elbiler:

»Det betyder alt for mig, at det er en grøn og bæredygtig bil. Vi har forbrugt alt for meget CO2. Jeg synes det er en rigtig god ide, at der er skiftet til elbiler«, fortæller 84-årige John, der to gange ugentligt kører med siddende transport for at få blodtransfusioner.

Støjsvag og alletiders for miljøet
Denne morgen bliver han hentet af chauffør Helene Helligsøe fra Falck, og til forskel fra en dieselbil har elbilen hverken røg fra udstødningen eller motorlarm.

»Elbilen er alletiders for miljøet, og mange patienter er meget glade for både miljø og komfort. Bilen kører i et jævnt flow og er støjsvag. Før var der så meget støj i kabinen, at dem på bagsædet ikke kunne høre, hvad chaufføren sagde. Nu er det nemmere at tale sammen under køreturen«, siger hun.

De ti elbiler svarer til cirka fem procent af regionens ture med siddende transport, og Region Hovedstaden er klar til at tage flere skridt for at fremme den grønne omstilling i sundhedsvæsnet.

Region Hovedstaden viser den grønne vej
Region Hovedstaden arbejder løbende med at stille grønne krav i udbud. På den måde kan regionens købekraft være med til at accelerere den grønne omstilling på for eksempel transportområdet til gavn for bymiljøet og dets borgere og ikke mindst klimaet.

»Eksemplet med patientbefordring med elbiler viser, hvordan forholdsvis små, men visionære tiltag, kan være med til at rykke store beslutninger frem i tiden. En efterspørgsel på 10 elbiler til siddende patientbefordring har været med til at skubbe Falck i en mere miljørigtig retning. Fremover vil vi gerne lave flere udbud, der skubber til den grønne omstilling«, siger regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S).

Falck forventer flere elbiler
Falck står for driften af de nye elbiler, og koncernen skriver på sin hjemmeside, at den forventer flere el-biler i sin globale flåde af køretøjer. Foruden patientbefordring koordinerer Akutberedskabet også ambulancer og akutlægebiler samt visitation af akut syge borgere ved 1-1-2 i regionens vagtcentral og Akuttelefonen 1813.

Fakta om el-biler til siddende transport

  • Elbilerne bliver drevet af Falck, og de er mærket Nissan e-NV200 Evalia
  • De har plads til tre passagerer og et bagagerum til rollatorer og tasker.
  • Elbilerne til siddende transport kører især i centrum af København og omegn, da batteriet max kan klare 300 km.
  • Regionsrådet har ved seneste udbud af den siddende og liggende transport besluttet, at mulighederne for mere miljørigtig transport, som fx el-biler, skal fremmes.
    Kilde: Region Hovedstaden