Nye grønne løsninger for den tunge trafik er på vej i vores nabolande. Danmark risikerer at ende som en »diesel-ø«, hvis den grønne omstilling ikke snart kommer i gang.
TRANSPORT – Både i Sverige og Tyskland er de i fuld gang med at høste erfaringer med eldrevne lastvogne, der kan lade op undervejs – enten ved hjælp af en skinne i asfalten eller en såkaldt køreledning.
I Sverige skal de nu udarbejde en national plan for elveje så eldrevne lastbiler vil kunne lade op, mens de kører, og i Norge bliver el-lastbiler favoriseret ved at blive fritaget for bom-afgift, når de skal ind i de store byer.
Elektriske lastbiler og busser vil kunne lette den tunge trafiks voldsomme klimabelastning.
Over 99 procent af Danmarks 42.000 lastbiler kører stadig fortrinsvis på fossil dieselolie, og tilsammen udleder de omkring tre millioner ton CO2. Det svarer til seks procent af Danmarks samlede udledning af drivhusgasser, fremgår det af en rapport fra den grønne tænketank Concito.
Ifølge Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent i Concito er der i Danmark ikke taget væsentlige initiativer til at omstille den tunge trafik.
– Her kunne Danmark virkelig tage et initiativ og gå med ind i et partnerskab med Sverige og Tyskland om at udvikle standarder og metoder for, hvordan man kan gøre det. For meget af godstransporten er grænseoverskridende i Europa, og det dur ikke, hvis hvert land skal udvikle sin egen løsning, siger Henrik Gudmundsson til DR Nyheder.
LÆS OGSÅ: nemlig.com vil levere varer med elbiler
Danmark risikerer at ende som en diesel-ø
Ifølge Michael Svane, der er direktør for DI Transport, er industrien klar til den grønne omstilling.
– Erhvervet er mere end klar, så det er sådan set bare at komme i gang, siger Michael Svane, direktør for DI Transport, til DR.
– Transportvirksomheder, der arbejder over grænserne, undrer sig over, hvorfor vi i Danmark ikke går frem med samme hast som i nabolandene, siger han.
Dansk Industri ser gerne, at der ud over de nye teknologiske løsninger også blev kigget på afgiftssystemet, så det blev mere økonomisk bæredygtigt at vælge lastbiler, der kører på brint, gas eller el, og at man kommer i gang med at løse udfordringer med opladning.