Plantebaserede økologiske produkter stormer frem

Naturli´ var først på markedet med mælkelignende drikke. Her er det havre- og mandeldrikke, som appellerer til de kunder, som vil undgå mejeriernes mælkeprodukter. Coop har nu lanceret sine egne varianter. Pressefoto

Eksplosiv stigning i salget af plantebaserede økologiske produkter, viser nye tal fra Coop. Tendensen med kød- og mælkefri produkter breder sig nu også uden for de store byer. Coop lancerer alternativ til mælk under eget mærke.

MAD – Plantebaserede produkter som plantefars, havremælk og andre madvarer, som aldrig har set skyggen af en ko, en gris eller en kylling, er eksploderet inden for de seneste år, og ifølge Coop breder den kødfri tendens sig nu også uden for de store byer, viser helt nye tal.

– Alene fra 2018 til 2019 er salget steget med 19 procent, og det er meget markant. Og salget fortsætter opad. Jeg forventer en stigning på 20 procent i 2020, bl.a. fordi salget nu også breder sig hastigt udenfor København, hvor de nye madtrends ofte starter, siger Lars Aarup, analysechef i Coop.

Han anslår, at det samlede salg af plantebaserede vegi-produkter i detailhandelen nu udgør op mod en halv milliard kroner. Til sammenligning udgør det samlede dagligvaremarked 150 milliarder kroner.

Set i forhold til den samlede omsætning i butikkerne tegner de plantebaserede forarbejdede madvarer sig stadig for en relativ beskeden markedsandel. Til gengæld er vækstraterne enorme, og mange nye produkter breder sig på butikshylderne.

– Der er ingen, der kan sige, hvor det ender. Lige nu kan vi kun sige, at det vokser meget hurtigt, siger Lars Aarup.

Coop lancerer alternativ til mælk

Coop selv har i sidste uge introduceret et sortiment af plantebaserede drikke som havre-, soja- og mandeldrikke under Coops eget mærke Änglemark, som omfatter økologiske og andre særlige kvalitetsvarer. Og det kan man ifølge Lars Aarup godt tage som et udtryk for, at der er mange, der tror på en fremtid for de plantebaserede fødevarer.

Ifølge Coops analysechef kan man godt trække mange paralleller til salgsudviklingen for økologiske varer for 25-30 år siden, da økologien begyndte at vinde indpas på butikshylderne.

– Men forskellen er, at det her går meget, meget hurtigere. Hvor økologien tog et spring på et år, tager det her kun en måned, understreger Lars Aarup.

Nedgangen for kød fortsætter

For de store supermarkedskæder er de plantebaserede fødevarer en meget vigtig kategori. Plantebaserede madvarer er nemlig det, som man i fagsproget kalder en ikke-substituerbar vare: Hvis kunderne ikke kan få det, de søger i en bestemt butik, går de blot videre til den næste.

– Det ved butikkerne godt nu. Derfor bliver der gearet op i alle de store butikskæder og vi får en stor tilgang af nye producenter og øget produktudvikling, pointerer Lars Aarup.

Siden 2015 er salget af kød i Coop-butikkerne dalet med én til to procent årligt, og nedgangen fortsætter i år, bekræfter Lars Aarup.

Helt vegetarisk eller overvejende vegetarisk

I Dansk Vegetarisk Forening har generalsekretær Rune-Christoffer Dragsdahl store forventninger til udviklingen for plantebaserede fødevarer, som han regner med vil snuppe store markedsandele fra den industrialiserede animalske produktion.

– Forventningerne er, at efterspørgslen efter plantebaserede alternativer vil vokse helt enormt i de kommende år. Vi er ikke meget for at komme med stålsatte prognoser for markedsudviklingen. Det mest spændende bliver ikke at se, om det sker, men hvor hurtigt det rent faktisk kommer til at foregå siger Rune-Christoffer Dragsdahl.

Ifølge ham spiser 2,5 procent af befolkningen helt vegetarisk, mens 14 procent spiser overvejende vegetarisk med kød som tilbehør nogle gange om ugen.

For de unge er tendensen endnu tydeligere. Fem procent af de unge spiser helt vegetarisk og hele 18 procent spiser overvejende vegetarisk suppleret med kød til enkelte måltider nogle gange i løbet af ugen.