Økologiske kager sælger bedst i storbyerne

Sønderjyderne bryder sig ikke om Kvickly-bagernes økologiske kager. På blot fire måneder har Kvickly i Vejen mistet en kvart million kroner i omsætning. Men i København og andre større byer er Kvicklys overgang blevet positivt modtaget. Her er salget til gengæld steget 10-20 procent. Foto: Morten Telling

Kvicklys storstilede sats­ning på økologiske  kager giver store økonomiske tab for butikker i Sønderjylland.

ØKOLOGI – Københavnerne er vilde med Kvicklys økologiske kager og brød, og i de større provinsbyer går salget også helt godt. Men ude på landet er begejstringen til at overse.

Kvicklys butikschef i Vejen kalder Kvickly-projektet »en økonomisk fiasko« og overvejer nu helt at droppe de økologiske kager.

– Vi har mistet fem pct. af vores omsætning, men sætter mange penge til, fordi råvarerne er langt dyrere end tidligere, siger Knud Pedersen, der betegner den økologiske  satsning som et prestigeprojekt for FDB.

Det er især kagerne, der er arbejdskrævende og samtidig volder de største faglige problemer.

Råvarerne fås ikke forarbejdede, som bagerne er vant til. De må selv smelte chokoladen og koge cremen. Hertil kommer, at det er svært at få den rigtige smag frem, når man ikke må bruge tilsætningsstoffer.

Kagerne smager ikke som de skal
– Brødet er ikke noget problem, men folk siger, at vores kager ikke længere smager, som de skal. Og det kan mærkes på omsætningen. Alene for årets første fire måneder mangler vi en kvart million kroner, siger butikschefen.

Ifølge ham er det ikke kun i Sønderjylland, det går dårligt, og Knud Pedersen frygter, at økologi-projeket på landsplan kan komme til at koste Kvickly-kæden et tab på 30-40 millioner kroner.

– Bortset fra en håndfuld butikker i de store byer er der stort set tilbagegang over hele linjen, vurderer han.

Verdens første
Det var under megen festivitas og med et skarpt øje for PR-værdien, at Kvicklys 73 bagerier for et halvt år siden kunne proklamere, at man som verdens første butikskæde skiftede alle råvarerne ud og fremover kun ville bage økologisk.

Trods større omkostninger til råvarer og arbejdsløn slap kunderne for at betale mere, end de var vant til, når de købte kager og brød. Satsningen var en investering i fremtiden, og tabet skulle i stedet hentes hjem gennem stigende omsætning, lød filosofien i FDBs hovedkvarter i Albertslund.

Men i dag erkender FDB, at det ikke kun er i Vejen, der er problemer.

– Ude på landet og især i det sønderjyske område er det gået dårligere end forventet, siger FDBs øverste bagerichef, Kjeld Andersen. Han afviser dog samtidig påstanden om, at det generelt går skidt.

– Det passer ikke. Hvis man regner gennemsnit for hele landet, ser det helt fornuftigt ud. Vi tjener ikke, det vi skal. Alligevel er  der på landsplan tale om en pæn omsætningsfremgang.

I Københavns-området er salget i Kvickly-bagerierne steget 10-20 procent, og lidt mindre i de større provinsbyer som f.eks. Århus og Odense.

– Det betragter vi som et flot resultat, der helt lever op til vores forventninger, pointerer FDB-chefen.

FAKTA: Øko-kager i Kvickly

Der er tre formål med at omlægge de 73 Kvickly-bagerier:

  • At holde bagerierne fri for råvarer med gensplejsning og pesticidrester.
  • At hæve den håndværksmæssige kvalitet. Øko-brødet skal kun fremstilles efter gammeldags metoder.
  • At slå et slag for et renere miljø ved at stimulere det økologiske marked.

Kilde: Kvickly