Arla lancerer tre økologiske plantedrikke og nyt brand

Arlas nye brand for plantebaserede drikke og fødevarer. De tre kommende plantedrikke er baseret udelukkende på økologiske og nordiske råvarer.

En af verdens største mejerikoncerner vil ind på markedet for plantebaserede drikke – også kaldet plantemælk.

MAD – Markedet for plantebaserede drikke og fødevarer boomer, og nu vil en af verdens mejerigiganter, det dansk/svensk baserede mejeriselskab Arla, også have en bid af markedet.

Flere og flere danske forbrugere dropper i stigende grad mælk og mejeriprodukter og vælger i stedet plantedrikke, som ikke har det samme klimaftryk. Siden 2018 er kategorien vokset med mere end 50 procent.

Derfor er Arla på vej med tre økologiske plantedrikke under det nye brand JÖRD, som udelukkende skal bestå af plantebaserede produkter. Bag lanceringen er en klar ambition om at spille en ledende rolle i kategorien inden for de kommende år.

I første omgang er Arla klar med tre havredrikke under det nye brand JÖRD, som rammer køledisken inden sommerferien.

»Mælken vil altid være hjertet i Arla. Men vi ved, at mange danskere bruger plantedrikke side om side med mælken. Derfor er det et naturligt skridt og en spændende forretningsmulighed for os at gå ind i plantekategorien, som ligger i tæt forlængelse af vores øvrige produkter«, siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla.

Økologiske og nordiske råvarer

Ifølge hende differentierer Arlas nye havredrikke sig ved at bringe nye smagskombinationer ind i kategorien. De er baseret helt og holdent på på økologiske og nordiske råvarer og indeholder op til 50 procent mere havre sammenlignet med markedslederne i Danmark.

»Det er parametre, som forbrugerne har kvitteret for i vores test af de nye havredrikke«, siger hun.

»Vi vil bruge vores unikke ekspertise og innovationskraft til at udvikle naturlige, nordiske produkter, som passer til danskernes hverdag«, siger hun.

Danmark er det første marked, der bliver præsenteret for JÖRD, som i fremtiden bliver fælles paraply for en serie af kommende planteprodukter.

»Med det nye brand vil Arla demokratisere plantebaserede produkter ved at løfte hele kategorien og bidrage til, at forbrugerne får mulighed for at vælge et bredere udvalg af plantefødevarer«, lyder det fra Arla.

Havre, byg og hamp

De nye plantedrikke vil i løbet af nogle måneder kunne findes i supermarkedernes kølediske. Det gælder JÖRD Havre, JÖRD Byg og JÖRD Hamp, som har et strejf af hamp. Fælles er, at de er naturlige og rene med en kort ingrediensliste på fire til fem råvarer.

Ifølge Arla ligger de tre havredrikke under JÖRD i naturlig forlængelse af Arlas øvrige sortiment, hvor der er planter i en lang række produkter. Mange af Arlas landmænd dyrker afgrøder som havre og byg, som kan bruges til plantefødevarer.

»Vi skal hele tiden være dygtige til at følge med udviklingen i forbrugernes vaner og behov. Det gælder også kategorier, som ligger uden for mejeri. Vores vigtigste opgave er at have en tidssvarende portefølje af kvalitetsprodukter, der sikrer den højst mulige afregning til vores landmænd. Og det forventer vi, at JÖRD i høj grad vil bidrage til«, siger Hanne Søndergaard fra Arla.

FAKTA om JÖRD

  • JÖRD Havre er en ren havredrik med en ren og frisk smag. 
  • JÖRD Byg har en delikat sødme fra byg.
  • JÖRD Hamp har et strejf af hamp, der elegant balancerer havrens sødme med en bitterhed og nøddeagtige toner.
  • Havredrikkene er produceret med økologiske ingredienser på Esbjerg Mejeri, og alle ingredienserne er fra Norden.
  • Havredrikke indeholder op til 50 procent mere havre end markedsledere på det danske marked.
  • De nye havredrikke vil stå på køl i supermarkederne.

Kilde: Arla