Det globale salg af økologi runder 100 milliarder dollars

I Danmark bruger vi pr. person ca. 2.300 kroner årligt på økologiske fødevarer. Foto: Økologisk Landsforening

Salget af økologiske fødevarer fortsætter med at sætte nye rekorder og er på verdensplan for første gang over 100 milliarder dollars. Det svarer til 720 milliarder kroner.

ØKOLOGI – Salget af økologiske fødevarer fortsætter med at sætte nye rekorden verden over. For første gang nogensinde har salget rundet 100 milliarder dollars på verdensplan.

Det fremgår af en ny rapport, som i går blev offentliggjort på verdens største økologi-messe, BioFach i Tyskland.

Danskerne er også dem, der sammen med schweizerne, bruger flest penge på økologi. I begge lande bruger hver enkelt borger godt 2.300 kr. på økologi om året, viser rapporten. Det viser den netop offentliggjorte årsrapport fra det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske organisation, IFOAM.

»Økologiens succes fortsætter, og det er jo fantastisk, at danskerne for første gang nu også er på en førsteplads, når det handler om forbruget pr. indbygger. Det gør os til økologiske superbrugere«, siger Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening.

40 danske virksomheder med på BioFach

Måske lige så interessant er det for de danske virksomheder, der i disse år opruster på bæredygtighed og økologi, at den internationale interesse og efterspørgsel på økologiske fødevarer er stigende, mener Økologisk Landsforening.

I går kunne BioFach i Nürnberg slå dørene op til den årlige messe for økologi, hvor 40 danske virksomheder præsenterer alt fra mejeriprodukter til flødeboller på en dansk fællesstand.

»De 40 danske virksomheder, som repræsenterer Danmark på BioFach, har gode muligheder for at omsætte den store interesse for bæredygtighed og sundhed til økologiske eksportordrer«, siger Pernille Bundgård, der er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

»Derudover giver Danmarks økologiske førerposition et fantastiske afsæt – også fordi danske virksomheder er kendte for at være innovative fødevarevareproducenter«, fremhæver hun.

Største markeder i USA, Tyskland og Frankrig

Det internationale marked for økologi har aldrig været større. På verdensplan blev der i 2018 solgt økologiske varer til en værdi af 105,5 mia. dollars, hvilket svarer til ca. 720 mia. danske kroner – en stigning på 3 pct. fra året før.

De største markeder for økologiske fødevarer er USA (40 mia. euro), Tyskland (11 mia. euro) og Frankrig (9 mio. euro). Rapporten konkluderer, at resultaterne samlet set varsler en sikker fremtid for økologien.

»Med rapportens resultater i hånden kan vi kun være optimistiske. Vi ved, at Danmark har solidt fodfæste på det økologiske marked, fordi vi har en lang tradition for at dyrke kvalitets økologi, fremstille spændende produkter og gøre dem tilgængelige for en bred forbrugergruppe,« siger Michael Langberg.