Salget af oksekød falder én-to procent årligt i Coop

Salget af kød falder med op til to procent om året. Til gengæld fylder plantebaserede, økologiske frikadeller og andre alternativer mere i butikkerne. Foto: Naturli´

Salget af vegetariske og veganske produkter er steget med ca. 50 procent om året de seneste to år.

Kødsalget falder, som det gør i markedet generelt. Til gengæld vokser delikatesse og færdigretter. Sådan lyder meldingen fra Kvickly-butikkernes kædedirektør, Allan Kristoffersen, til Dansk Handelsblad, der skriver om udviklingen i detailhandelen.

Ifølge bladet har Coops analysechef, Lars Aarup, tidligere fortalt, at salget af hakkede oksekød er faldet med én-to procent om året i Coops butikker siden 2012.

Til gengæld er salget af vegetariske og veganske produkter steget med ca. 50 procent om året de seneste to år båret frem af især plantefars og plantedrikke. F.eks. udgør plantefars i dag omkring to pct. af Coops samlede salg af hakket oksekød.

»Vi forventer en lidt højere vækst i år. Det skyldes først og fremmest, at der kommer et stigende udbud af plantebaserede varer på hylderne«, lyder forventningen fra Lars Aarup.

Han understreger over for Dansk Handelsblad, at de plantebaserede alternativer til kød stadigvæk udgør under én procent af dagligvarekoncernens kødsalg.

Større vegansk udvalg

Salling Group, der omfatter Netto, føtex og Bilka vil gøre det lettere for kunderne at træffe bæredygtige valg, fx ved at tilbyde et større udvalg af veganske produkter som alternativer til kød.

I Dagrofas flagskibskæde Meny, der tæller 117 butikker, oplever man en ændring i forbrugernes købsmiks.

Fra at forbrugerne hovedsageligt har købt grise- og oksekød, køber de nu i højere grad fisk og fjerkræ, fortæller Finn Christiansen, kommerciel direktør i Meny.