Olieindustrien obstruerer den globale klimapolitik

De store olieselskaber taler om grønne løsninger, men deres investeringer heri er peanuts sammenlignet med investeringerne i nye fossile brændsler.

De fem største børsnoterede olieselskaber i verden bruger omkring 200 millioner dollar om året på kampagner, der underminerer den globale indsats for klimaet.

En ny rapport viser, at verdens største olieselskaber på trods af klimaaftalen fra Paris fortsat bruger enorme beløb på at blokere for mere ambitiøs global klimapolitik. Det skriver dagbladet Information lørdag.

Avisen henviser til konklusionerne i en ny rapport fra InflucenceMap. Det er en britisk tænketank, der har analyseret, hvor meget olieselskaberne ExxonMobil, BP, Shell, Chevron og Total har brugt på henholdsvis at finansiere kampagner, der fremstiller selskaberne som grønne, samt hvor meget de har brugt på politiske kampagner for at lægge en dæmper på den grønne lovgivning.

»De store oliegiganters klimabranding lyder stadig mere hul, og deres troværdighed er i den grad på spil. De foregiver at støtte klimahandling, samtidig med at de lobbyer imod bindende klimapolitik. De taler om grønne løsninger, men deres investeringer heri er peanuts sammenlignet med investeringerne i nye fossile brændsler,« siger Edward Collins, der er en af forfatterne bag rapporten, til den britiske avis The Guardian.

Mestrer kunsten at tale med to tunger

Catherine Howarth, der er direktør i ShareAction, en britisk organisation, der arbejder for bæredygtige investeringer, siger til netmediet Euractiv:

»De her selskaber mestrer kunsten at tale med to tunger ved på den ene side at prale med deres grønne indsatser, mens de på den anden side bruger deres krudt på at sabotere klimapolitiske tiltag og spenderer millioner på beskidt lobbyarbejde.«

Ifølge Information, The Guardian, Euractiv og andre medier afviser de store olieselskaberne kritikken.