
Grøn omstilling af landbrug og transportsektoren, der i alt for lang tid har kørt på frihjul. Mange nye elbiler og afgifter på flyrejser og fossilt flybrændstof skal medfinansiere alternative transportformer, lyder det fra Greenpeace efter politisk enighed om ny klimalov.
KLIMA – »Vi kniber os i armen, efter vi i samlet grøn flok i januar sikrede tilslutning til borgerforslaget på et par uger, sidenhen fik vi et klimavalg, og nu nagles 70%-målet så fast i en ny dansk klimalov. Næste år bliver mindst lige så afgørende, for nu skal et historisk stærkt klimamål, et folkeligt krav og en politisk velvilje manifesteres i en egentlig omstilling af vores samfund«.
Sådan siger Mads Flarup Christensen, generalsekretær i Greenpeace Norden, straks efter at klimaminister Dan Jørgensen kunne gå ud med nyheden om, at der nu var bred politisk enighed på Christiansborg om en kommende, ambitiøs klimalov.
Han mener, at klimalovens historisk stærke mål om mindst 70 procent reduktion af drivhusgasser i 2030 »afkræver respekt og er en afgørende forudsætning for, at klimahandlingsplanen, der skal lægges på ryggen af loven her pinedød skal proppes med benhårde virkemidler«.
»Regeringen har med et bredt flertal leveret på et uhørt tydeligt folkeligt mandat og sat rammerne for det, der må og skal blive en gennemgribende grøn omstilling af Danmark«, siger Mads Flarup.
»Kreativ bogføring som CO2-kreditter og kvote-annulleringer, der ikke sikrer tilstrækkelige og hurtige reduktioner, skal køres helt ud på et sidespor, og her er vi spændte på, om loven rent faktisk leverer den garanti«.
LÆS OGSÅ: Bred aftale om ambitiøs og bindende klimalov
Landbrug og transport må omstilles
Tarjei Haaland, mangeårig klima- og energirådgiver i Greenpeace, efterlyser reelle og betydelige reduktioner i alle sektorer.
»Især landbruget og transportsektoren, der i alt for lang tid har kørt på frihjul, må omstille sig, siger han.
»Danmarks voldsomme kødproduktion må reduceres og omlægges, så der bliver mere plads til natur og skov. Der skal for alvor fart i omstillingen til elbiler, den kollektive transport skal styrkes, og indførsel af afgifter på flyrejser og fossilt flybrændstof skal medfinansiere alternative transportformer«, lyder hans prioriteringer.
»Klimahandlingsplanen skal lægges af de politikere, der med klimavidenskabens klare budskab i ryggen, tør tage de nødvendige beslutninger uden at gå i brechen for evig vækst, bruge dårlige undskyldninger om afgifter eller ubegrundet frygt for, at det ikke får en klimaeffekt at omstille vores landbrug eller stoppe ny oliejagt i Nordsøen«, siger Tarjei Haaland.