Kantiner, storkøkkener, restauranter, hoteller og cateringvirksomheder anvender økologiske råvarer i stor stil. Salget er i løbet af et år steget med 15 pct. til i alt 2,35 mia. kr., viser nye tal fra Danmarks Statistik.
ØKOLOGI – Vi spiser mere økologisk, når vi spiser mad udenfor hjemmet. Køkkenerne på landets sygehuse, børnehaver, plejehjem, kantiner, restauranter, hoteller og andre storkøkkener går i hvert fald i stigende grad efter det røde Ø-mærke, når de bestiller varer.
Det viser nye tal fra Danmarks Statistik: Ifølge tallene udgjorde de økologiske varer sidste år 10,9 procent af det samlede salg af madvarer til foodservice.
Det er en stigning på 15 procent i forhold til året før og viser, at efterspørgslen på økologi i de danske, professionelle køkkener har været markant stigende, lige siden de første, officielle statistikker blev indført.
»Udviklingen er virkelig positiv«, Mette Jasper Gammicchia, der er leder af handel, marked & ernæring hos Landbrug & Fødevarer
»Den viser, at de professionelle køkkener i større og større grad er villige til at betale mere for de råvarer, som de tillægger en særlig værdi. Og det er ikke kun til glæde for de økologiske landmænd, men for alle landmænd, der gør sig umage med at producere fødevarer af høj kvalitet til alle de danske køkkener«.
Fordobling på fem år
De høje vækstrater fortsætter dermed spurten fra de seneste år. Det betyder, at salget af økologi i foodservice nu fordoblet i løbet af blot fem år. Men det segment, der virkelig har rykket udviklingen fra 2017-2018, er kantiner på private arbejdspladser, hvor salget er steget med 20 procent fra 2017 til 2018:
»Kantiner på private arbejdspladser samt hoteller og restauranter er helt klart de største spillere blandt de professionelle køkkener. Historisk set har de været lidt bagefter de andre grupper på den økologiske dagsorden, så dét, at de nu begynder at rykke på sig, peger på en meget lys og positiv udvikling fremadrettet«, vurderer Mette Jasper Gammicchia.
Private kantiner ligger i spidsen
Salget til den samlede private sektor er steget med 18 pct., mens salget til den offentlige sektor er steget med 12 pct. De mest eftertragtede, økologiske varer i foodservice i 2018 var mejeri og kolonial samt frugt & grønt. De varegrupper udgjorde henholdsvis 31, 35 og 19 procent af salget.
Mette Jasper Gammicchia forventer, at den positive tendens fortsætter i 2019, hvor hun forventer en stigning på omkring 15 pct. i salget af økologi til foodservice.
»Mange kantiner i private virksomheder samt hoteller og restauranter gør sig i dag umage for at kunne tilbyde merværdi-fødevarer, da de har erfaret, at mange gæster sætter pris på økologiske råvarer. Økologi er altså blevet et væsentligt konkurrenceparameter i dag«, siger Mette Jasper Gammicchia.