Site icon Jordbrug.dk

Olie-giganter bruger milliarder på at forhindre eller blokere klimapolitik

BP, Shell og andre oliegiganter bruger hvert år over en milliard kroner til lobbyvirksomhed, som i værste fald blokerer for løsninger på klimakrisen. Grafik: Statista / InfluenceMap

BP, Shell, ExxonMobil, Chevron og Total bruger årligt 1,3 milliarder kroner på lobbyvirksomhed, der forsinker eller blokerer for løsningsorienteret klimapolitik.

Af Kjeld Hansen, journalist og forfatter

Verdens fem største offentligt ejede olie- og gasvirksomheder bruger hvert år omkring 200 mio. USD (1,3 mia. kr.) til klima lobbyvirksomhed – kontrol, forsinkelse eller blokering af bindende klimamotiveret politik.

I kølvandet på Paris-aftalen har det skabt problemer for regeringer, der gennemfører politikker, der er afgørende for at nå målene for indsatsen mod klimaændringer.

Det skriver Niall McCarthy, statista.com, den 26. marts 2019.

Virksomheder er generelt tilbageholdende med at oplyse deres lobbyudgifter. Ved hjælp af en metode, der fokuserede på de bedste data sammen med intensiv udforskning af virksomhedsmeddelelser, var InfluenceMap i stand til at estimere forskellige virksomheders indflydelse på eller initiativer til at standse klimaændringer.

BP bruger hvert år mest på klimalobbyvirksomhed med $ 53 millioner (350 mio. kr.), foran Shell’s $ 49 millioner (324 mio. kr.) og ExxonMobil’s $ 41 millioner (271 mio. kr.). Chevron og Total bruger hvert år omkring 29 millioner dollars (192 mio. kr.).

Klimakrisen omformuleres til »dobbelt energiudfordring«
Ifølge InfluenceMap går en del af lobbyudgifterne til sofistikerede bestræbelser på at engagere politikere og offentligheden om miljøpolitikker, der kan påvirke brugen af ​​fossile brændstoffer. Et nyligt eksempel, der er nævnt i rapporten, er BPs koordinering af meddelelser på tværs af sine sociale medier og reklameplatforme, der omformulerer klimakrisen til at være en »dobbelt energiudfordring«.

De fem lande, der står opført, støtter deres lobbyvirksomhed med et forbrug på 195 millioner dollars (1,28 mia. kr.) om året på brandingaktiviteter. Dette tyder på, at de støtter indsatsen mod klimaændringer med de mest almindelige taktikker, der positionerer virksomheden som klimakompetent og udtrykker klimabekymring, mens man ignorerer løsninger.

I rapporten hævdes det, at kampagnerne vildleder offentligheden, da de pågældende virksomheder fortsætter med at udvide deres olie- og gasudvindingsaktiviteter. Faktisk er kun 3 procent af udgifterne fra virksomhederne rettet mod klimaprojekter.

Rapportens resultater blev afvist af Shell og Chevron, som begge understreger deres engagement i reduktionen af ​​drivhusgasser og bekæmpelsen af ​​klimaændringer.

Exit mobile version