Nye dieselbiler er stadig er et af hovedproblemerne i forhold til at nedbringe sundhedsskadelig luftforurening i byerne.
FORURENING – Nye dieselbiler, der ellers markedsføres som særligt gode i forhold til luftforureningen, udleder markant flere partikler end antaget. Det viser en ny undersøgelse fra Transport & Environment.
Det skyldes, at dieselbilernes partikelfiltre med mellemrum renses og i
den forbindelse udleder op til 1000 gange flere partikler end under øvrig
kørsel.
Disse udledninger ignoreres i de officielle test, men blev de medtaget, ville
det betyde, at grænseværdierne blev overskredet med mellem 32-115% i de
undersøgte biler.
»Bilbranchen lader som om, at de nyeste dieselbiler nærmest renser luften i byerne. Sandheden er, at også de nyeste dieselbiler har en ganske betydelig luftforurening, og at dieselbiler stadig er et af hovedproblemerne i forhold til at nedbringe sundhedsskadelig luftforurening i byerne«, siger Jeppe Juul, transportpolitisk medarbejder i Rådet for Grøn Omstilling.
Ultrafine partikler og ammoniak
I forbindelse med
rensningen af filtrene udledes også betydeligt med ultrafine partikler
og ammoniak, der ikke er omfattet af grænseværdierne.
Mere end 45 millioner dieselbiler i Europa har disse partikelfiltre. I Danmark alene er der 467.000 dieselbiler med disse filtre. Det betyder at disse dieselfiltre renses 13.268.000 gange om året i Danmark.
De undersøgte biler er begge meget populære på det europæiske marked og er begge af typen Euro 6d-temp. Undersøgelsen er bestilt af den europæiske miljøorganisation Transport & Environment, og er udført af det uafhængige konsulentfirma Ricardo.