Klima og miljø topper i valgkampens slutspurt

»The ice is melting at the poles«. Det vel nok mest berømte citat fra SF's tidligere partiformand og udenrigsminister i Thorning-regeringen, Villy Søvndal. Citatet fik midt i valgkampen nyt liv, da en gruppe SF'ere på Amager med Rasmus Steenberger i spidsen var en tur i tidsmaskinen - til København år 2099, hvor havet er trængt ind i dagligstuen.

Klima og miljø er for første gang ved et dansk folketingsvalg rykket helt til tops på den politiske dagsorden og fylder nu over 25 procent af omtalen i de danske medier.

Det var de traditionelle emner som flygtningen og indvandrere, som dominerede debatten i begyndelsen af valgkampen, men her i slutfasen har den udviklet sig til at handle mere om klima og miljø, siger valgforskere på Roskilde Universitet.

I starten af valgkampen stod flygtninge og indvandrere for op mod 20 procent af omtalen. I dagene efter Europa-Parlamentsvalget er flygtningedebatten skrumpet til 9 procent. Klima og miljø fylder til gengæld over 25 procent af omtalen i de danske medier.

»Det kunne tyde på, at Folketingsvalget, ligesom Europa-Parlamentsvalget, kommer til at blive et klimavalg. Vi ved, at klimaet står højt på vælgernes liste over vigtige emner over alt i Europa, og derfor bliver det også spændende at se, om de partier, der har formået at gøre klimaet til et emne i valgkampen, omsætter det til et godt valg«, siger Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor og ph.d.-stipendiat på Journalistik på Roskilde Universitet.

Sammen med med professor Mark Blach-Ørsten undersøger han hver dag dækningen af folketingsvalgkampen 2019 i både de traditionelle nyhedsmedier som aviser, radio og tv, men også de sociale medier. Det sker i samarbejde med programmet Detektor på DR og med assistance i relation til indsamlingen af medieindhold fra Infomedia.

Socialdemokratiet topper efter valget til Europa-Parlamentet
Ifølge forskerne ligger Socialdemokratiet i topppen med 19 procent af al medieomtale, målt i dagene efter Europa-Parlamentsvalget den 26. maj.

Det skal dog ses i forhold til, at Venstres Lars Løkke Rasmussen er den partileder, der får mest omtale. Hvor Mette Frederiksen får 19 procent af omtalen, får Lars Løkke Rasmussen nemlig hele 31 procent omtale.

»Selvom Lars Løkke Rasmussen er den af partilederne, der får mest omtale, ser det anderledes ud med omtale i forhold til partier. Her er det Socialdemokratiet, der ligger i front. Det kan skyldes, at Socialdemokratiet som helhed er bedre til at opnå omtale end Venstre, der her ligger på en andenplads og med Dansk Folkeparti på tredjepladsen«, vurderer Mark Blach-Ørsten.

»Ser vi på resten af partierne, er det overraskende, at SF nu får mere omtale end Radikale Venstre, da det i det meste af resten af valgkampen har været omvendt. Men dette skyldes nok Karsten Hønge-sagen«, siger Mark Blach-Ørsten med henvisning til sagen, hvor SFs Karsten Hønge takkede nej til den plads i Europa-Parlamentet, som han lige var blevet valgt til.

Projektet løber frem til valgets afholdelse den 5. juni. Herefter vil forskerne bearbejde alle de indsamlede data til en eller flere videnskabelige artikler.