Ny teknologi er det vigtigste redskab i kampen mod klimaforandringer, mener Jakob Stoustrup, professor ved Aalborg Universitet.
Vi redder ikke klimaet ved at droppe flyrejserne, oksekødet og benzinbilerne. Det skriver professor i reguleringsteori og prodekan på Aalborg Universitet, Jakob Stoustrup, i dag i et debatindlæg i Jyllands-Posten.
»Som videnskabsmand ved jeg, at det ikke er løsningen på klimaudfordringerne. Vi redder ikke kloden ved at droppe flyrejserne og afsværge plastic – uanset hvor god samvittighed det giver os«, skriver Jakob Stoustrup i sit indlæg.
Jakob Stoustrup betegner sig selv som klimabevidst og har selv ændret sin personlige livsstil markant for at leve mere bæredygtigt. Kører f.eks. i elbil, spiser kun undtagelsesvis kød, komposterer sit husholdningsaffald og tager toget på sommerferie.
Ny teknologi skal redde os
Men den virkelig tunge indsats for klimaet kan kun komme fra ny teknologi, mener Jakob Stoustrup og peger blandt andet på to teknologier udviklet på Aalborg Universitet: Bio-råolie, der kan gøre den tunge transportsektor CO2-neutral, og sugebøttefundamenter, som gør det billigere og lettere at bygge vindmøller endnu længere ude på havet.
»Disse og andre lignende teknologier er det, der kan og skal redde klimaet og kloden. Hvis vi virkelig vil standse klimaforandringerne må vi se fremad i stedet for at forsøge at skrue verden 50 år tilbage ved at fordømme flyrejser og plastic«, skriver Jakob Stoustrup.
Han opfordrer derfor vælgerne til ved det kommende valg at sætte deres kryds ved politikere, der ikke bare lover nye vindmølleparker eller højere afgifter, men som også vil tage politisk og økonomisk ansvar for at gøre nye grønne teknologier til virkelighed.
Klimarådet anbefaler afgift
Klimarådet har netop anbefalet, at man lægger en CO2-afgift på flyrejser for at begrænse den klimabelastende transportform.
»Flyrejser er et stort og voksende problem for klimaet. Det er vokset med 50 procent siden 1990, og det kommer til at vokse yderligere frem mod 2050«, siger Klimarådets formand, Peter Møllgaard, til DR.
»Vi bør lægge nogle afgifter på den CO2, som bliver brændt af i atmosfæren, når man flyver, så flyrejser kommer til at afspejle den sande pris, som det koster at flyve. Vi bliver nødt til at betale den pris, det koster at udlede CO2«, siger han.