Betalingsring skal holde fossilbiler ude af London

Allerede i 2003 indførte Londons daværende borgmester en betalingsring for at bekæmpe trafikkaos og luftforurening. Foto: Gustav Bech

Miljøzonen omkring den centrale del af London udvides. Reglerne strammes, og fra 2025 vil en ny Zero Emissions Zone kun lukke elbiler ind til centrum.

Som den første by i verden indfører den britiske millionby London nu en betalingsring omkring den indre by for at bekæmpe luftforurening. Og i 2025 vil kun elbiler får lov til at køre i bymidten.

Det skriver dagbladet Information.

Allerede i 2003 indførte Londons daværende borgmester første version en betalingsring omkring den centrale del, som betød, at bilisterne med få undtagelser skulle betale en daglig afgift for at køre ind i byen.

Dengang var der stor uenighed om betalingsringen, men i dag er det de færreste, der ikke anerkender betalingsringens store positive effekt for London, siger Alex Williams, direktør for byplanlægning for Transport For London.

»Nærmest med øjeblikkelig virkning faldt biltransporten med mere end 30 pct. Det betød, at vi kunne begynde at gentænke offentlig transport, udbygge busnetværket, og få bygget cykelstier gennem byen – at skabe alternativer til bilerne,« siger han til Information.

Genererer 1,3 milliarder kroner

Betalingsringen genererer nu ca. 150 millioner pund (1,3 milliarder kroner), der bliver genanvendt til yderligere udbygning af miljøvenlig infrastruktur, foruden cykelstier, elektrificering af busserne og udbygning af busnettet.

Nu går London altså skridtet videre og bliver den første storby i verden til at indføre en luftforureningsbetalingsring.

Luftforureningszonen udbygges fra oktober 2021 fra den inderste bykerne og skal dække en stor del af indre London. Det er et område, der er 28 gange større end det nuværende.

Fra 2025 vil en ny Zero Emissions Zone altså kun lukke elbiler ind i det centrale London.