Mejerigiganten vil i de næste ti uger afsløre, hvordan koncernen helt konkret vil gøre produktionen af mælk, smør, ost, yoghurt og andre mælkeprodukter 30 procent mere klimavenlig.
MAD – På togstationer, i tv-reklamer, på nettet og sociale medier vil danskerne i de kommende uger møde fakta og fortællinger, der viser Arlas arbejde med, skridt for skridt, at reducere klimaaftrykket fra mælk.
Det oplyser Arla her til morgen efter fredagens klimademonstrationer i alverdens storbyer, hvor millioner af især børn og unge var på gaderne i et forsøg på at råbe verdens ledere og store virksomheder op.
»Den globale klimaudfordring kræver store ambitioner og en massiv indsats i alle dele af samfundet. Og som en af Danmarks største fødevarevirksomheder har Arla også et stort ansvar og samtidig en helt unik mulighed for at gøre en forskel«, siger Jakob Knudsen, landedirektør for Arla Danmark.
»Med vores nye kampagne vil vi gerne fortælle danskerne, hvordan vi løfter vores ansvar og helt konkret, arbejder benhårdt for, skridt for skridt, at gøre mælk 100 procent klimaneutralt«,
30 procent af udledningen pr. liter mælk
Arla vil reducere den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk med 30 procent inden 2030 (i forhold til 2015), og har samtidig sat sig som mål at blive fuldstændig CO2-neutral inden 2050.
Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transporten, fremstillingen på mejerierne, emballagen og forbrugernes adfærd.
Arla og mejeriets tusindvis af ejere er ifølge dagens udmelding allerede kommet et godt stykke. Ifølge Arla selv »har landmændene siden 1990 reduceret udledningen med 24 procent og er i dag blandt verdens mest klimaeffektive«. Siden 2005 har resten af mejerikoncernen Arla ifølge egne oplysninger sparet 22 procent CO2, selvom mængden af mælk er øget med 40 procent.
Klimatjek på gårdene, forskning og emballage
Blandt de mange tiltag, der skal skære en ordenligt luns af udledningen, er en del allerede sat i gang.
Klimatjek på flere tusinde Arla-gårde, så landmanden kan holde øje med sit klimaregnskab og bruge indsigterne til at finde klimabesparelser.
Der er lavet grønnere emballage, som blandt andet skærer næsten en tredjedel af mælkekartoners CO2-udledning, og et nyt CO2-mærke gør det let for danskerne at genkende klimareduceret Arla-emballage.
Arla støtter også forskning i ny foder til malkekøerne, så de får mindre luft i maven og derfor udleder mindre metan.
Madspild reduceres markant gennem kunstig intelligens og i samarbejde med madspildsorganisationer.
Arlas grønne mælkekasser bliver fremover sorte og lavet 100 procent af genbrugsplast. Og Arla tester og udruller 100 procent grønne energiløsninger på gårdene og mejerierne samt i mælketransporten.
Politikere, forbrugere og forskere skal hjælpe
»Vi kender selvfølgelig endnu ikke alle svarene på, hvordan vi kommer helt i mål med vores ambition om klimaneutral mælk. Men jeg er meget optimistisk«, siger landedirektør Jakob Knudsen.
»Arla og vores ejere har i årevis arbejdet på at reducere klimaaftrykket og er kommet et godt stykke. Og med de løsninger, vi nu har til rådighed, kan vi høste store klimabesparelser de kommende år. Det er vores emballage et godt eksempel på. I år bliver 600 millioner mælkekartoner i Danmark og resten af Europa grønnere ved hjælp af biobaseret plast«, siger tilføjer han.
Mejerikoncernen vil gerne have politikere, forbrugere og forskere til at trække på samme hammel.
Kræver holdindsats
Arla kan ikke nå i mål på egen hånd. Det kræver en stærk holdindsats at gøre Danmark klimaneutral, pointerer Arla-direktøren.
»Forbrugerne skal hjælpe os med at sortere vores emballage, så vi kan genanvende den. De kan have fokus på at undgå madspild af mælk og andre mejeriprodukter«, forklarer Jakob Knudsen, der opfordrer politikerne til at give en håndsrækning.
»Vi har for eksempel brug for endnu mere landbrugsforskning i verdensklasse. Affaldssorteringen i hele landet skal indrettes, så grønne mælkekartoner bliver sorteret og genanvendt – og ikke spildt og brændt. Og fremtidens landbrugspolitik skal bakke op om landmændenes klimaindsats«, siger Jakob Knudsen, Arla.