Site icon Jordbrug.dk

Slut med klistre dansk flag på honning fra udlandet

I dag kan en dansk virksomhed fuldt lovligt købe honning fra lande uden for EU og efterfølgende mærke produktet med »dansk produceret« og det danske flag, hvis blot forbrugeren på bagsiden af glasset kan læse, at honningen kommer fra lande uden for EU. Men nu skal det være slut med at vildlede forbrugerne. Foto: Colourbox

Forbrugerne skal ikke længere snydes, når de køber honning med Dannebrog på, men i virkeligheden er produceret i udlandet. Mærkningsreglerne skal nyfortolkes, så forbrugerne ikke bliver vildledt, når de køber honning fra andre lande.

MAD – Det skal være slut med at hælde honning fra fjerne lande på glas i Danmark, klistre Dannebrog på og så mærke varen med »dansk produceret«.

Det fastslår fødevareminister Mogens Jensen, som nu har bedt Fødevarestyrelsen om at ændre på den hidtidige fortolkning af EU-reglerne, så forbrugerne ikke bliver vildledt. Styrelsen skal også se på, om der er problemer i forhold til andre fødevarer, som primært består af én ingrediens fra udlandet. 

I dag kan en dansk virksomhed fuldt lovligt købe honning fra for eksempel lande uden for EU, og så mærke produktet med »dansk produceret« og dansk flag, hvis forbrugeren på bagsiden af glasset kan læse, at honningen kommer fra lande uden for det europæiske fællesskab.

Serviceeftersyn af reglerne
– At en fødevare er dansk produceret, er for mange forbrugere både i Danmark og i udlandet et kvalitetsstempel. Det stempel skal ikke kunne pryde fødevarer, som ikke har det fjerneste med Danmark at gøre, understreger fødevareminister Mogens Jensen. 

Han har nu bedt Fødevarestyrelsen om et serviceeftersyn af reglerne. Fødevarestyrelsen skal vurdere, hvilke nationale mærkningskrav Danmark kan stille til bl.a. honningproducenterne, der henter deres råvarer uden for Danmarks grænser, uden at Danmark kommer i konflikt med EU-reglerne. 

– I Sverige har de en vejledning om, hvordan virksomhederne kan mærke deres produkter korrekt – en slags ’best practice’ – som skal sikre, at kunderne tydeligt kan se, hvor honningen kommer fra. Så kan forbrugeren på et oplyst grundlag vurdere, om de nu også får det produkt, de forventer og betaler for. Den model har jeg bedt Fødevarestyrelsen arbejde videre med, fortæller Mogens Jensen.  

Fødevarestyrelsen forventer, at den nye vejledning er klar ved udgangen af 2019.

Exit mobile version