Soil Association: Krisen kan styrke økologi

Cooking on a budget: Populære kokke trak fulde huse ved den store økologiske fødevarefestival i Bristol, når de demonstrerede, hvordan man får bedre råd til at købe økologisk ved at spare lidt på kødet, spise mere frugt og grønt og minimere madspildet. Foto: Gustav Bech

Oliekrise og global opvarmning vil tvinge landbruget i økologisk retning, mener den britiske økologi-organisation, Soil Association.

ØKOLOGI – Vi har ti, allerhøjst tyve år til at forberede os på det, der bliver den største ændring af hele vores landbrugs- og fødevaresystem siden den industrielle revolution, ja måske i hele menneskehedens historie.

Sådan lyder profetien fra Patrick Holden, der er direktør for den højt profilerede britiske økologi-organisation, Soil Association.

Han mener, at oliekrisen og den globale opvarmning vil gødske jorden for en langsigtet ændring af fødevareproduktionen i den vestlige verden. I fremtiden bliver det nødvendigt at holde hus med ressourcerne, og den nuværende produktion er ganske enkelt ikke bæredygtig.

Vi står under en teltdug i ly for regnen, som pisker ned udenfor. På få timer får vi 25 mm vand, og Soil Associations årlige to-dages økologiske fødevarefestival ved havneområdet i den sydvestlige by, Bristol, er på nippet til at sejle bort i vandmasserne.

Ustabilt system
– Det har regnet hele sommeren, og i mine 35 år som landmand har jeg aldrig oplevet noget lignende, erklærer Patrick Holden. Nogle siger, det er den arktiske is, der smelter og skubber koldt vand ned i Atlanterhavet, hvor det støder sammen med Golfstrømmen. Oveni det har vi oliekrise, økonomisk nedtur og en lurende recession. Alligevel er der en underlig stemning af ‘business as usual’, og intet kunne være mere misvisende, mener Patrick Holden.

– Jeg er bange for, at der er noget helt anderledes grundlæggende galt. Det er bæredygtigheden og stabiliteten i vores fødevaresystem, der står på spil. Og efter min mening er situationen langt mere alvorlig, end de fleste tror.

– Vi er nødt til at forandre et landbrugssystem, som forbruger mere energi i form af fossile brændstoffer end det producerer i form af fødevarer. Vores generation har været på en ordentlig soldetur. Nu må vi påtage os ansvaret for fremtiden og de kommende generationer.

Den økologiske bevægelse har efter Patrick Holdens mening allerede påtaget sig en stor del af opgaven med at ændre landbruget i en mere bæredygtig retning ved at eliminere forbruget af kunstgødning og pesticider.

– Men vi bør fortsat gå foran, og resten af landbruget må også påtage sig deres del af ansvaret, siger Patrick Holden.

Soil Association har netop offentliggjort en økonomisk analyse, som viser, at de økologiske landbrug vil blive mere konkurrencedygtige i takt med olieprisernes himmelflugt, som også øger prisen på kunstgødning og sprøjtemidler.

Salget dykker
Trods de langsigtede tendenser får den økonomiske krise nu for alvor briterne til at skrue ned for forbruget af økologiske kvalitetsvarer. Salget af økologiske fødevarer er styrtdykket med knap tyve procent efter at have toppet for nogle måneder siden.

– Krisen har fået nogle lysegrønne forbrugere til at købe skrabeæg i stedet for øko-æg for at spare penge. Der er tale om en vis afmatning for kæderne. Restauranter og abonnementsordninger går for eksempel rigtig godt, siger Patrick Holden.

Cooking on a budget
Udenfor er regnen stilnet af, solen sender et par forsigtige følere ned over pladsen, og vi vover også atter ud.

Blandt de mere end to hundrede udstillere, som repræsentere alt fra små innovative virksomheder til skønhedspleje og yoghurt-mejeriet Yeo Valley, som er festivalens hovedsponsor, er det da også svært at få øje på egentlige krisetegn.

Det skulle da lige være i madteltene, hvor populære kokke trækker fulde huse, når de morsomt og underholdende demonstrerer, hvordan man kan lave ikke blot sin egen lækre majonaise, men også få husholdningsbudgettet til at række længere ved at spare på kødet, spise mere frugt og grønt, mindske madspildet og købe fornuftigt ind.

Cooking on a budget, lyder overskriften på deres madshow, som trækker hundredevis af interesserede, der gerne vil smage og lure dem kunsten af. Og som de siger: Don’t panic – it’s organic!