12 procent af de varer, der sælges i butikker og supermarkeder er økologiske. Økologi-salget steg til 15,8 milliarder kroner i 2018 viser nye tal.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologiske varer sidste år steg 14 procent. Samlet set udgør øko-salget nu 12,9 mia. kr. mod 11,3 mia. kr. året før.
Det er især salget af økologisk frugt og grønt, som er populært hos forbrugerne, der generelt skærer ned på kødet. I 2018 udgjorde frugt og grønt således i alt 38 pct. af den samlede stigning.
Landbruget kan omstille
Udover salget i detailhandlen og online blev der også solgt økologiske fødevarer via marked og/eller gårdsalg samt i foodservice-sektoren, som fx offentlige og private kantiner, restauranter og caféer.
Samlet set nåede økologi-salget i alt op på omkring 15,8 milliarder kroner i 2018. De flotte tal glæder Kirsten Lund Jensen, der er økologichef hos Landbrug & Fødevarer:
»De er et bevis på, at de danske landmænd endnu engang kan omstille sig til dét, forbrugeren ønsker; uagtet om det er den ene eller anden produktionsform, forbrugerne efterspørger. Og den omstillingsparathed er netop en af dansk landbrugs helt store styrker. Landbrug & Fødevarer forventer, at mindst 13 pct. af dansk landbrugsareal drives økologisk i 2020,« siger hun.