Forbrugerne kommer ikke til at møde nyt øko-mærke foreløbig. Der går mindst et halvt år, før Ø-mærket dukker op på varerne i butikkerne.
Af Michael Borgen, journalist
ØKOLOGI – Nu er der ikke længere tvivl. Det økologiske jordbrug er for alvor blevet en del af de danske statsanerkendte landbrug. Ved årsskiftet overlod Jordbrugsdirektoratet et eksemplar af »Det økologiske lurmærke« til redaktionen af Økologisk Jordbrug, som hermed har fornøjelsen af at offentliggøre det.
At dømme efter udseendet af mærket er økologien nu blevet lige så statslig som DSB og postvæsenet. Mærket er prydet med en kongekrone, der klart understreger ejendomsretten.
Formålet med det royale Ø er blandt andet at gøre forbrugerne opmærksomme, så de lægger mærke til de økologiske varer. Ø´et garanterer også køberne, at den økologiske kvalitet er kontrolleret af Statens Plantetilsyn og Veterinærdirektoratet. Endelig ventes mærket at få stor betydning for eksporten.
Mindst et halvt år før mærket dukker op
Danske forbrugere skal dog ikke tro, at mærket pryder supermarkedernes varer under indkøbsturen i morgen. Der vil sandsynligvis gå mindst et halvt år, før mærket dukker op i kølediskene. Landets største forhandler af økologiske varer, FDB, har sit eget Ø, og marketingschef Johnny Poulsen oplyser, at brugserne ikke har konkrete planer om at skifte mærket ud med det statslige Ø.
Hverken Dansk Supermarked eller den nu økologisk offensive Irma-kæde har forberedt sig til at modtage mærket.