Morgenthaler og Irma vil have os til at leve mere klimavenligt

Anders Morgenthaler har også illustreret et nyt genanvendeligt indkøbsnet til kunderne i Irma, der kan være med til at minde dem om klimakampen. Foto: Irma

Med 10 illustrerede klimaråd om blandt andet at spise mindre rødt kød, gør Coop-kæden Irma og tegneren Anders Morgenthaler nu klimakampen konkret. Vi skal købe og forbruge mindre, siger Irma-direktøren.

Som den første dagligvarekæde i Danmark går Irma nu i gang med en langsigtet indsats, der skal hjælpe forbrugerne til at leve mere klimavenligt i hverdagen.

Kæden er gået i samarbejde med tegneren og filminstruktøren Anders Morgenthaler og det første fælles initiativ er 10 illustrerede klimaråd, som man nu kan møde i 70 Irma-butikker og på kædens digitale medier.

Flere af rådene handler om at købe mindre. Fx anbefaler Irma, at man erstatter flaskevand med vand fra hanen, at man skærer ned på forbruget af oksekød og laver mindre portioner.

Ingen vej udenom
»Det er helt nyt, at vi som købmænd anbefaler kunder at købe mindre af vores varer. Men der er ingen vej uden om«, erkender Søren Steffensen, direktør i Irma.

»Klimaet er verdens helt store udfordring, og her kan vi bidrage til at reducere belastningen ved at give nogle enkle og anvendelige råd til vores kunder på en måde, de lægger mærke til«, siger han.

De 10 illustrerede klimaråd er kun første del af en langsigtet indsats, Irma nu går i gang med. Næste fase bliver, at der i kædens tilbudsaviser hver uge vil blive anvendt plads til information om mere klimavenlig adfærd.

Søren Steffensen siger, at Irma fortsat vil have oksekød og vand på flaske til de kunder, der ønsker det.

Ingen løftede pegefingre
»Vores mål er ikke at løfte pegefingre. Vi ønsker blot at gøre det lettere for vores kunder at ændre nogle vaner, så vores samlede klimabelastning bliver mindre«, siger Søren Steffensen.

Han markerer selv klimaindsatsen ved, at hans sommerrundtur rundt til samtlige Irma-butikker i år ikke sker i bil, men på cykel.

Irmas klimaråd og – data er udviklet i samarbejde med den grønne tænketank CONCITO, som Coop netop har indgået en aftale med. Irmas indsats er en del af Coops samlede klima-plan, som vil blive offentliggjort senere i år.