Mange super-økologer shopper online

Økologisk frugt og grønt er klart den største kategori hos online supermarkedet nemlig.com. Men også salget af økologisk øl og vin stiger kraftigt. Foto: PR

Vi køber flere økologiske dagligvarer på nettet end i de almindelige butikker.

ØKOLOGI – Danske forbrugere er langt mere flittige til at lægge økologiske varer i indkøbskurven på nettet end i det almindelige supermarked. Det viser en ny opgørelse fra nemlig.com, der har sammenlignet salget af økologiske varer med data fra Økologisk Landsforening

»Mange af vores kunder prioriterer at købe økologiske varer, og det kan vi tydeligt se på salget, hvor økologiske varer vækster 6% mere end salget af konventionelle varer. Når kunderne handler på nettet, kan de nemmere sortere i vores store udvalg af varer, så de kun bliver præsenteret for økologiske produkter. Det er en af årsagerne til en flot vækst i salget af blandt andet økologisk babymad, slik, øl og vin, færdigretter samt morgenmadsprodukter«, siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.

Vi køber mere økologi på nettet end i de almindelige butikker
Birgitte Jørgensen er chefkonsulent i markedsafdelingen hos Økologisk Landsforening. Hun understreger, at der er en klar tendens til, at danskerne køber en større andel af økologi, når de shopper dagligvarer på nettet.

Blandt forbrugere, som køber fødevarer online, er der mange såkaldte super-økologer. Med en øko-andel på over 25 procent af alle varekøb har super-økologer det største øko-forbrug, og blandt dem finder man især børnefamilier med en lang, videregående uddannelse, og typisk bor de i en større by:

»Det er forbrugere, der har truffet et klart valg og vil købe fødevarer uden pesticidrester og langt de fleste e-numre, og varer som leverer en bedre dyrevelfærd og mere natur. Når de køber ind på nettet, er det nemt og overskueligt at putte de økologiske varer i indkøbskurven,« forklarer Birgitte Jørgensen.

Økologisk øl og vin vokser eksplosivt
For de økologibevidste kunder på nemlig.com, er frugt og grønt klart den største kategori. Knap 50% af al solgt frugt og grønt er økologisk, og frugt og grønt-kategorien udgør nu 25% af den økologiske omsætning i nemlig.com. Særligt salget af økologisk øl og vin vokser, da salget af økologisk vin og øl er steget 30% mere end salget af konventionel vin og øl, oplyser online-butikken nemlig.com.