Fødevaregiganten Fazer gør klar til at erobre markedsandele i Danmark med et bredt sortiment af havredrikke, havregurts, spreads og andre veganske produkter
Med en aggressiv marketingsstrategi og en tocifret millioninvestering satser finske Fazer på at blive top of mind hos bevidste danske forbrugere, som i stigende grad vælger mælk og andre mejeriprodukter fra for at leve helt eller delvist af plantebaseret mad og drikke.
Alene fra juli 2017 til juli 2018 steg det danske marked for ikke-mejeriprodukter med 28,2%. Det ser Fazer som en åben invitation og ser derfor Danmark som et af deres vigtigste markeder med gode muligheder for at ekspandere.
»Fazer Yosa er allerede i de resterende nordiske lande samt et par eksportlande i Europa, men vores nye store fokusområde er Danmark. Vi ser et væsentligt potentiale her – blandt andet fordi, vi kan se, at danskerne har fået øjnene op for ikke-mejeriprodukter. Derfor ønsker vi at komme ind og tage en ledende markedsposition,« siger Hans Christian Ulrich, der er landechef for Fazer Lifestyle Foods i Danmark.
Markant markedsføringsindsats i Danmark
Ifølge ham har Fazer Yosa netop taget hul på at implementere en aggressiv markedsføringsstrategi, som der satses et tocifret millionbeløb på:
»Vi tror, at det er lige nu, vi skal ud at slå vores brand fast som én af de helt store spillere, når det handler om havredrikke, havregurts, spreads og andre veganske produkter til dagligdagen,« siger Hans Christian Ulrich.
Fazer Yosa er allerede inde i samtlige supermarkedskæder og når på den måde ud i hele landet. Foreløbig er salget gået »langt bedre end forventet«, og derfor er forventningerne til salget i 2019 sat ekstra højt.
Den finske fødevaregigant havde i 2018 et nettosalg på 1.618 millioner euro og beskæftiger 15.000 medarbejdere på verdensplan.