Jeg er fantastisk glad over, at Arriva med de nye 2A-busser går foran i den grønne omstilling, siger Jens Boe Jacobsen fra Arriva.
Fra december i år er det slut med dieselos fra busserne på linje 2A, der kører mellem Tingbjerg og Refshaleøen i København. I stedet bliver nye elbusser, der hverken støjer eller oser, sat ind på linje 2A.
Københavns Kommune har hidtil haft to elbusser på forsøgsbasis på linje 3A sammen med busselskabet Movia og energiselskabet E.ON. Elbusserne, som skal testes i september og idriftsættes til december, er derfor et markant skridt i en grønnere retning og bliver hovedstadens første miljøvenlige buslinje.
Busserne på linje 2A, der skal køre mellem Tingbjerg og Refshaleøen, forventes at transportere 6,5 mio. passagerer årligt i de nye busser.
LÆS OGSÅ: Gennembrud for elbusser i København
Går foran i den grønne omstilling
Elbusserne skal natlade ved Ryvangen og oplade med pantograf undervejs på ruten. Hos busoperatøren Arriva, der skal stå for busdriften, er der også glæde at spore.
»Jeg er fantastisk glad over, at Arriva med de nye 2A-busser går foran i den grønne omstilling. Elektrificeringen betyder, at passagerne til december vil opleve en mere støjsvag og behageligere rejse, imens busserne nedbringer udledningen i hovedstaden«, siger Jens Boe Jacobsen, direktør for forretningsudvikling, Arriva Danmark A/S.
Han glæder sig også over, at Movia er lykkedes med en udbudsmodel, »der viser vejen til flere elbusser på vejene«.
På buslinjerne 147, 156 og 157 vil der også blive indsat elbusser, som skal oplades i løbet af natten. Energiselskabet E.ON opsætter også ladeinfrastrukturen til disse linjer.