Coop skærper krav til bæredygtig soja

Lokalbefolkningen protesterer mange steder i Argentina mod agroindustrien, som dyrker genmodificeret soja, der oversprøjtes med pesticider fra fly, der flyver hen over området. Her er det The Mothers of Ituzaingó. Foto: Goldman Environmental Prize

»Afskovning er et enormt globalt problem. Derfor er vi stolte over at tage dette afgørende skridt, som betyder, at vi fremmer mere bæredygtig soja-produktion hos vores leverandører«, siger Signe D. Frese, der er CSR-direktør i Coop.

MAD – Fremover skal den soja, der anvendes i Coops egne mærker, være certificeret som bæredygtigt. Dermed tager Coop et nyt skridt mod mere bæredygtighed på et område, der i mange år har været et stort globalt problem.

Soja bliver især dyrket i Brasilien, Argentina og Paraguay. Her bliver store regnskovsområder ryddet for at skaffe plads til sojaplantager. Når regnskoven bliver fældet til fordel for sojaplantager, går det oftest ud over de skovområder, som f.eks. Amazonas, der har høj biodiversitet og truede dyrearter.

Afskovning et enormt globalt problem
»Afskovning er et enormt globalt problem. Derfor er vi stolte over at tage dette afgørende skridt, som betyder, at vi fremmer mere bæredygtig soja-produktion hos vores leverandører«, siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

Coop har som en del af Dansk Initiativ for Etisk Handel været med til at danne Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, hvor formålet, er at samle relevante danske aktører i et forpligtende samarbejde for at sikre fremdrift mod ansvarligt produceret soja.

Kravet er, at både direkte soja (soja som ingrediens) og indirekte soja (soja som brug i foder) i Coops egne varemærker skal være certificeret efter international certificeringsorganisation som RTRS, Proterra eller lignende. Kravet dækker:

  • Produkter med mere end 50 % animalsk oprindelse – herunder mejeri, æg, kød og fisk.
  • Produkter med mere end 5 % soja som ingrediens
  • Produkter hvor soja er den karakteristiske ingrediens – fx sojamælk.

I 2016 havde Coop et direkte og indirekte forbrug af soja på cirka 50.000 tons til produktion af varer i egne varemærker. Af disse sælges kun ca. 300 tons direkte til forbrugerne i sojabaserede varer, resten bruges til dyrefoder.

De skærpede krav til soja er en del af Coops kommende CSR-strategi, der offentliggøres i 2020.