30 år med økologiens røde Ø-mærke

Coop begyndte at sælge de første økologiske varer i butikkerne i 1981. I 1990 begyndte Ø-mærket at dukke op på økologiske basisvarer som mælk, gulerødder og havregryn. Pressefoto

Økologiens røde statskontrollerede mærke fylder i år 30 år. Du kan finde det røde Ø-mærke på flere og flere af de varer, vi putter i indkøbskurven. Økologisk Landsforening vil bruge økologiens succes til at udvikle og skabe innovation.

ØKOLOGI – Ingen andre i verden køber så mange økologiske varer pr. indbygger som danske forbrugere. Æren for det, kan i høj grad tilskrives det røde Ø-mærke, som dukkede op på de første økologiske varer i 1990.

»Økologien er blevet voksen og velkonsolideret, men den må aldrig læne sig tilbage og blive doven, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.

Ifølge foreningen har Ø-mærkes og økologiens succes været medvirkende til sundhedsgevinster for mennesker og dyr og mere omtanke for grundvand og natur. Økologisk Landsforenings mål er, at endnu flere økologiske varer lander i danskernes indkøbskurve, og at økologien tages til nye bæredygtige højder.

Tre ud af fire vil købe mere økologi
»Ø-mærkets 30-årige styrke og økologiens stabile vækst skal bruges til at gå et skridt videre, så forbrugerne får endnu flere og endnu bedre muligheder for at træffe bæredygtige valg i fremtiden«, siger Per Kølster.

Salget af økologiske varer har været konstant stigende gennem samtlige 30 år, og ifølge en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Økologisk Landsforening, forventer 74 pct. af danskerne at købe mere økologi fremover.

»Hvor forbrugerne tidligere havde fokus på basisvarer inden for mejeri og grønt, ønsker de nu også mere niche- og trendprægede produkter fx inden for drikkevarer, snacks og chokolade. Det betyder, at der kommer flere nye, mindre virksomheder på banen, og at de eksisterende udvider deres sortiment«, siger han.

30 procent i 2030
Økologisk Landsforening markerer 30 året for ø-mærket med at sætte et konkret og ambitiøst mål for, hvor økologien er om ti år.

»Kigger vi historisk på økologiens vækst og succes, tør vi godt at sætte overlæggeren højt. Vi tror på, at det økologiske landbrugsareal er på 30 pct., og at de økologiske varer udgør 30 pct. af det samlede varekøb i 2030. Derudover arbejder vi intensivt på, at økologerne er dem, som står forrest for at løse klimaudfordringerne i landbruget, så vi tager vores del af ansvaret «, siger økologernes formand.

Ø-mærkets 30-års fødselsdag bliver fejret i hele 2020 med kampagner og forskellige aktiviteter.