Vi spiser mindre oksekød, men mere fjerkræ end for to år siden

Vi spiser mindre oksekød end for to år siden. Foto: Colourbox

Sundhed, klima og dyrevelfærd får især unge til at spise mindre oksekød. Til gengæld stiger salget af fjerkræ.

MAD – Salget af fersk kød i de danske butikker er på vej ned. På mindre end to år er salget af oksekød faldet 3,8 procent, viser nye tal fra analyseinstituttet Nielsen, som bygger på data fra 98 procent af alle landets supermarkedskæder.

Det skriver nyhedsbureauet Ritzau.

Fra midten af 2017 til og med første halvår af 2019 er salget af fersk oksekød faldet med 3,8 procent, men samtidig er salget af fjerkræ steget næsten otte procent.

Større klimabevidsthed
Ifølge Helle Brønnum Carlsen, der er lektor i madkundskab ved Københavns professionshøjskole, er det et udtryk for, at forbrugerne bliver mere klimabevidste.

»Der er kommet en klimabevidsthed, som vi også så ved sidste folketingsvalg. Den handler om, at vi skal skære ned på de store CO2-syndere, og det er jo blandt andet oksekød«, siger hun til Ritzau.

På trods af faldet i salg af fersk rødt kød har der kun været et lille fald i det samlede salg af fersk kød. Fra 2017 til 2019 faldt det 1,2 procent, og det betyder, at vi fortsat ikke viger uden om kødet.

Kødforbruget toppede fra 2007 til 2014
Desuden var kødforbruget i Danmark fra omkring 2007 til 2014 det højeste nogensinde, og derfor er der noget, som tyder på, at vi blot er på vej tilbage til samme niveau som tidligere set.

»Andelen af danskere, der af og til spiser mad uden kød, er stigende. Det er særligt den yngre del af befolkningen – personer under 35 år – der spiser mindre kød og har flere kødfrie dage«, siger Coops analysechef, Lars Aarup, til Ritzau.

Ifølge ham er det især klimahensyn, dyrevelfærd og sundhed, der får mange til at bortvælge eller skære ned på forbruget af oksekød.